
Wynagrodzenia i premie
Przy budowaniu systemu wynagrodzeń i premiowania należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach: Płaca podstawowa powinna zapewnić pracownikowi zaspokojenie podstawowych potrzeb życiowych. Jeśli będzie zbyt niska pracownik od pierwszego dnia będzie szukał nowej, lepiej płatnej pracy lub dorabiał po godzinach i jego efektywność będzie niska. Płaca podstawowa musi mieścić się w przedziałach rynkowych. Jeśli będzie zbyt […]

Zarządzanie sprzedażą
Zanim zaczniemy mówić o sprzedaży, należy zwrócić uwagę na sprawę absolutnie podstawową z której wynika cała reszta uwag o niej. To sprzedaż przynosi pieniądze do firmy. To dzięki sprzedaży firmy istnieją i rozwijają się. Jest to najważniejszy element funkcjonowania firm. Dlatego niezwykle ważne jest dobre jej zorganizowanie i codzienne zarządzanie. Sprzedaż jest sztuką, ale przede […]

Kultura wewnętrzna firmy
Kultura wewnętrzna jest jednym z ważniejszych elementów funkcjonowania firmy. Budować ma ona w zespole wspólnotę celów, nastawienie na osiąganie sukcesu oraz indywidualną odpowiedzialność za wykonanie powierzonych zadań. Pracownicy każdego szczebla powinni być skoncentrowani na dostarczaniu wyników, zwiększaniu efektywności swojej pracy i rozwiązywaniu bieżących problemów zamiast ich generowaniu czy szukaniu uzasadnienia niewykonania budżetu. Taką kulturę nazywam […]

Organizacja firmy
Zbudowanie optymalnej organizacji to zadanie niełatwe. Inaczej wygląda ona w małych i średnich firmach, inaczej w dużych a jeszcze inaczej w międzynarodowych korporacjach. Wspólnym mianownikiem jest jej optymalne dopasowanie do prowadzonego biznesu. Każdy nadmiar kadry, dublowanie funkcji czy powstawanie „firm w firmie” powoduje wzrost kosztów na które ktoś musi zarobić. Jestem gorącym zwolennikiem centrów kompetencji […]

Na początek…
Zapraszam Państwa do czytania moich krótkich uwag na temat zarządzania i przywództwa. Będę je publikował okresowo, chociaż niekoniecznie regularnie. Chcę podzielić się z Państwem swoim doświadczeniem nabytym w ciągu ponad 25 lat pracy dla firm mniejszych i większych (w tym międzynarodowych korporacji). Mam nadzieję, że uwagi te będą Państwu pomocne w codziennej praktyce zarządzania. Na […]