Kultura wewnętrzna firmy
Kultura wewnętrzna jest jednym z ważniejszych elementów funkcjonowania firmy. Budować ma ona w zespole wspólnotę celów, nastawienie na osiąganie sukcesu oraz indywidualną odpowiedzialność za wykonanie powierzonych zadań. Pracownicy każdego szczebla powinni być skoncentrowani na dostarczaniu wyników, zwiększaniu efektywności swojej pracy i rozwiązywaniu bieżących problemów zamiast ich generowaniu czy szukaniu uzasadnienia niewykonania budżetu.
Taką kulturę nazywam „No excuse culture”.
W każdej firmie, w której pracowałem przeprowadzałem cyklicznie spotkania z pracownikami podlegającymi bezpośrednio, ale także okresowo z innymi. Bardzo często w wielkim skrócie rozmowa przebiegała jak niżej:
Ja: Jak wyglądasz z wykonaniem swojego budżetu?
Pracownik: Szefie, robię co mogę ale sam wiesz, że rynek stoi, klienci opóźniają decyzje, konkurencja daje lepsze ceny, itd.
Ja: Ale to dopiero początek kwartału. Co zamierzasz zrobić, aby jednak zrealizować budżet? Jakie aktywności planujesz podjąć?
Pracownik: Robię co mogę ale wiesz przecież, że łatwo nie jest.
Ja: Jeśli dzisiaj nie wiesz co zrobić to po prostu oznacza, że ani nie chcesz ani nie zrealizujesz budżetu. Daję Ci tydzień na to, aby przyjść do mnie z pomysłem na realizację budżetu.
Jakie wnioski wypływają z takiej rozmowy? Wypływają trzy:
- Pracownik szuka usprawiedliwień na brak realizacji budżetu a nie możliwości jego realizacji.
- Nie szuka rozwiązań, które doprowadzą go do celu.
- Pracownik daje fatalny i demoralizujący przykład pozostałym członkom zespołu.
Jeśli po tygodniu pracownik nie przyjdzie z pomysłem będzie to jasny sygnał, że jego postawa nie ma nic wspólnego z „no excuse culture”. Możesz dać mu jeszcze jedną szansę ale jeśli nie nastąpi zmiana postawy kolejnej raczej mu nie dawaj.
Z powyższego przykładu wynika wprost następna reguła kultury wewnętrznej: „Jesteś tak dobry jak dobry był Twój ostatni kwartał”.
Aby osiągnąć poziom wewnętrznej kultury służący realizacji celów zbuduj przy sobie zespół doradczy złożony z pracowników, którzy mają ochotę i wiedzę. Dyskutuj z nimi wszystkie ważne sprawy. Daj im poczucie, że współuczestniczą w prowadzeniu i zarządzaniu biznesem. Buduj w nich wiedzę o tym co w biznesie jest najważniejsze ale też słuchaj, słuchaj i jeszcze raz słuchaj. Przekonasz się, że to oni zbudują z Tobą odpowiednią kulturę wewnętrzną wspierającą realizację celów. Daj im swobodę, ale jednocześnie uczyń ich odpowiedzialnymi za to, co robią.
Buduj w pracownikach przekonanie, że za wynik nie są odpowiedzialni wyłącznie prezesi, dyrektorzy czy kierownicy, ale każdy z nich. Wszyscy pracownicy bez wyjątku. Od recepcji poczynając a na zarządzie kończąc.
Photo by rawpixel on Unsplash