Wynagrodzenia i premie

Przy budowaniu systemu wynagrodzeń i premiowania należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach:

  1. Płaca podstawowa powinna zapewnić pracownikowi zaspokojenie podstawowych potrzeb życiowych. Jeśli będzie zbyt niska pracownik od pierwszego dnia będzie szukał nowej, lepiej płatnej pracy lub dorabiał po godzinach i jego efektywność będzie niska.
  2. Płaca podstawowa musi mieścić się w przedziałach rynkowych. Jeśli będzie zbyt wysoka, spowoduje zbyt wysokie koszty i firma przestanie być konkurencyjna i zyskowność będzie niższa.
  3. Płaca podstawowa nie jest za nic, nie jest też stawką za przychodzenie do pracy. Za płacę podstawową pracodawca powinien oczekiwać solidnej codziennej pracy. Tę prawdę należy często uzmysławiać pracownikom.
  4. Nie należy budować zbyt sztywnych i skomplikowanych siatek płac, ponieważ będą niezrozumiałe i nieczytelne dla pracowników a obsługa tego systemu będzie zbyt kosztowna.
  5. Należy zadbać o to, aby nie było zbyt dużych różnic w wysokości płacy podstawowej pomiędzy personelem a kierownikami czy dyrektorami. Rażąco duże różnice (wielokrotne) nie są motywujące dla kierowników czy dyrektorów a są demotywujące dla personelu.

Znane są różne schematy i wynikające z nich systemy premiowania. W większości przypadków są zbyt skomplikowane i nieodpowiadające głównemu celowi prowadzenia biznesu, czyli osiąganiu zysku.

Kilka zasad:

  1. Najlepiej sprawdzają się systemy najprostsze. Takie, w których pracownik sam może sobie wyliczyć wysokość premii.
  2. System powinien być oparty na osiąganej zyskowności.
  3. Systemem premiowym powinna być objęta jak największa część personelu. Najlepiej wszyscy.
  4. Na premie powinna być z góry przeznaczona część zysku. Co oznacza, że jeśli nie ma zysku nie ma też premii.
  5. System powinien działać bez zmian w okresie rozliczeniowym.
  6. Nie należy stosować górnych limitów, a jeśli już, to wysokich, ponieważ pracownicy zaczną „hamować” zbliżając się do limitu.
  7. Kluczem do właściwego działania systemu jest prawidłowe przydzielanie celów. Powinny być ambitne a niezbyt niskie (nie motywują do wydajnej pracy) czy zbyt wysokie (działają demotywująco).

Oczywistym i naturalnym jest, że każdy pracownik chce zarabiać jak najwięcej i często z takim wnioskiem przychodzi do przełożonego. Odpowiedź na te wnioski jest prosta. Po pierwsze, osiągając założone cele można zarobić więcej. Po drugie, należy poprosić pracownika, aby przeliczył swój jednoosobowy P&L (rachunek zysków i strat), czyli ile przynosi do firmy a ile kosztuje on sam uwzględniając wszystkie koszty (płaca, biuro, telefon służbowy, samochód służbowy, itd.). Różnica powinna być pozytywna i na poziomie budżetowanych wskaźników. To zwykle kończy dyskusję.

Chcesz dowiedzieć się więcej nt. systemów wynagradzania i premiowania skontaktuj się.

 

RD

dr inż. ROMAN DURKA

Menedżer, lider, coach, konsultant, mentor.
Jeden z najbardziej doświadczonych specjalistów na polskim rynku informatycznym.

RD

dr inż. ROMAN DURKA

Menedżer, lider, coach, konsultant, mentor.
Jeden z najbardziej doświadczonych specjalistów na polskim rynku informatycznym.

 

Photo by NeONBRAND on Unsplash