Zarządzanie sprzedażą

Zanim zaczniemy mówić o sprzedaży, należy zwrócić uwagę na sprawę absolutnie podstawową z której wynika cała reszta uwag o niej. To sprzedaż przynosi pieniądze do firmy. To dzięki sprzedaży firmy istnieją i rozwijają się. Jest to najważniejszy element funkcjonowania firm.

Dlatego niezwykle ważne jest dobre jej zorganizowanie i codzienne zarządzanie. Sprzedaż jest sztuką, ale przede wszystkim rzemiosłem, które ma swoje zasady i reguły. Handlowiec nie może tak po prostu zostać wysłany na rynek i sprzedawać, ponieważ np. fakt, że nie wykona budżetu rozpoznajemy wtedy, gdy już go nie wykonał. I już nic nie da się zrobić, aby jednak go wykonać.

Zatem handlowiec:

  1. musi posiąść wiedzę nt. produktów i usług, które będzie sprzedawał,
  2. musi otrzymać wsparcie w sytuacji, gdy sprzedawane rozwiązanie wymaga wiedzy specjalistycznej,
  3. musi zbudować odpowiednią bazę projektów (project pipeline), która gwarantuje wykonanie budżetu (żaden handlowiec nie jest w stanie wygrać wszystkich projektów z bazy); ważona wartość projektów powinna przekraczać poziom budżetu,
  4. nie może opierać się na niewielkiej liczbie, a w szczególności jednym, projektów o dużej wartości; brak wygranej natychmiast oznacza brak wykonania budżetu,
  5. musi prowadzić dokumentację aktywności handlowej,
  6. musi przygotowywać prognozy sprzedaży,
  7. musi  mieć taki system motywacyjny, który stymuluje go do osiągnięcia sukcesu a firmie daje gwarancję realizacji budżetu.

Jego praca musi być mierzona poprzez wskaźniki, np. liczba składanych miesięcznie ofert.

To wszystko buduje dyscyplinę działań i wymusza codzienne myślenie o realizacji budżetu. Nie można ani na chwilę odstąpić od realizacji przykładowo wymienionych wyżej podstawowych zasad i reguł. Odstąpienie od nich powoduje rozluźnienie dyscypliny, utratę kontroli nad procesem sprzedaży a w efekcie jej spadek.

Obok wszystkich reguł i zasad zarządzania sprzedażą bardzo ważny jest dobór handlowców. Muszą oni mieć psychikę zwycięzcy, którego nie zniechęcają ewentualne porażki a raczej motywują do dalszych działań, aby osiągnąć sukces.  Ich głównym motywatorem powinny być pieniądze, dzięki którym mogą realizować swoje pasje. Ludzie z pasją osiągają więcej.

Psychikę handlowca można porównać z naturą wilka, który gdy zobaczy tropy na śniegu podąża za nimi tak długo aż osiągnie cel.

Jeśli chcesz znać więcej szczegółów nt. zarządzania sprzedażą skontaktuj się.

 

RD

dr inż. ROMAN DURKA

Menedżer, lider, coach, konsultant, mentor.
Jeden z najbardziej doświadczonych specjalistów na polskim rynku informatycznym.

RD

dr inż. ROMAN DURKA

Menedżer, lider, coach, konsultant, mentor.
Jeden z najbardziej doświadczonych specjalistów na polskim rynku informatycznym.